Logo Streekziekenhuis Koningin Beatrix.
 
Klik op deze knop om alle folders te doorzoeken.Zoek folders
Klik op deze knop om dit document te printen.Print pagina
Klik op deze knop om dit document als PDF te downloaden.Download PDF
Klik op deze knop om de tekstgrootte te vergroten.Grotere tekst
Klik op deze knop om de tekstgrootte te verkleinen.Kleinere tekst

PiMS folder informatie logo

Keel-, neus- en oorheelkunde

Informatie over de keuze van een hoortoestel

Informatie over de keuze van een hoortoestel

De knop om deze folder als favoriet te markerenFavorietDe knop om deze folder per email door te sturen.Stuur door
Uw zorgverlener heeft u voor uw gehoorverlies een hoortoestel voorgeschreven. Het doel van het hoortoestel is om u beter te laten horen en verstaan, in het dagelijks gebruik. Het toestel moet daarom niet alleen passen bij wie u bent, maar moet ook exact afgesteld worden op uw hoorwensen. Om tot een goede keuze van een passend hoortoestel te komen, hebben wij belangrijke informatie voor u onder elkaar gezet.

Recept hoortoestel
Op basis van verschillende hoortesten en uw situatie, hebben wij vastgesteld dat u in aanmerking komt voor een hoortoestel. Hiervoor heeft u een recept gekregen. Met dit recept kunt u naar een audicien (adviseur en verkoper van hoortoestellen), om het exacte hoortoestel uit te kiezen.

Bezoek aan de audicien

Keuze audicien
De audicien kunt u zelf uitkiezen. U kunt websites bezoeken van audiciens bij u in de buurt. Vraag ook in uw omgeving naar ervaringen van anderen. Let bij de keuze van een audicien op of deze StAr-geregistreerd is. Dit betekent dat de audicien aan landelijk erkende kwaliteitseisen voldoet. U kunt kijken op audicienregister.nl/register/audiciens en dan zoeken op plaatsnaam. Informeer goed bij de audicien of zij een contract hebben met uw zorgverzekeraar. Lees hierover meer bij 'Kosten en Vergoedingen'.

Voorbereiding van het bezoek
Het bezoek aan de audicien
Bij een goede audicien krijgt u objectieve voorlichting. Hij of zij hoort de tijd voor u te nemen om u te informeren over de verschillende mogelijkheden van hoortoestellen en eventuele andere hulpmiddelen, voor bijvoorbeeld telefoon of televisie, of een wek- en waarschuwingssysteem. Ook vergoeding door uw zorgverzekering komt aan de orde.

De audicien doet een gehooronderzoek als dit nog niet is gedaan. Daarnaast vult u een hoorvragenlijst in en bespreekt u uw wensen en eisen. De keuzemogelijkheden hangen af van uw gehoorverlies en van uw persoonlijke situatie. Immers ieder persoon en iedere situatie is uniek en wensen kunnen nu eenmaal verschillen.

Samen met de audicien kiest u dan een hoortoestel. Bespreek met uw audicien welke service en nazorg u kunt verwachten.

Wennen aan het hoortoestel
Als uw gehoorapparaat binnen is, zal de audicien het samen met u goed afstellen. Houd er rekening mee dat uw oren moeten wennen aan het nieuwe geluid. U hoort immers ineens veel meer. Wees in het begin niet teleurgesteld als het allemaal niet zo goed lukt, maar blijf het dragen volhouden. Als u in het keuzetraject een hoortoestel heeft uitgezocht dat bij u past, dan komt dit vast goed.

Evaluatie en eindresultaat
Als u enigszins gewend bent aan uw hoortoestel, komt u terug voor controle bij de audicien. U bespreekt samen hoe het gaat en of u tevreden bent met het resultaat. Een slecht afgestelde hooroplossing is voor veel mensen reden het toestel niet te dragen. Op die manier is het doel van beter horen en verstaan niet bereikt en dat is zonde. De audicien zal nog bijstellingen kunnen doen indien nodig en gewenst. Tot u samen tevreden bent.

Kosten en vergoedingen
Tijdens het gesprek met de audicien wordt met u besproken of en wanneer u voor vergoeding via de zorgverzekering in aanmerking komt.

Hoortoestellen worden doorgaans niet voor 100% vergoed. Een volwassene betaalt in de regel de wettelijke eigen bijdrage (25%) en het eventueel resterende eigen risico. Dit geldt voor hoortoestellen uit één van de 5 categorieën, waarbij 1 eenvoudig is en 5 meer geavanceerd. Op basis van vragenlijsten en hoortesten wordt u ingedeeld in een van deze categorieën. De hoogte van de vergoeding hangt af van uw zorgverzekeraar, uw gekozen polis en de categorie waarin u valt. Indien u aanvullend verzekerd bent, kan uw vergoeding van de wettelijke eigen bijdrage oplopen tot 100%.

Sommige verzekeraars staan bijbetalen toe voor een hoortoestel uit een hogere categorie dan waarin u bent ingedeeld, terwijl andere zorgverzekeraars in dat geval helemaal geen vergoeding geven. Verder bestaat ook de mogelijkheid om hoortoestellen zelf te kopen, zonder vergoeding van de zorgverzekeraar. Hierbij bent u niet meer gebonden aan de indeling in een categorie.

Audiciens hebben enige vrijheid in het bepalen van de hoortoestelprijs, dus de prijzen kunnen onderling verschillen. Let wel op dat daar soms ook een verschil in service en nazorg bij komt kijken. Bespreek dit met uw audicien.

Het is verstandig om uw hoortoestel te verzekeren tegen diefstal en verlies. De audicien kan u hier meer informatie over geven.

Meer informatie over de kosten en vergoedingen is te vinden op www.hoorwijzer.nl.

Vragen
Heeft u na het lezen van deze folder nog vragen, neemt u dan telefonisch contact op met de polikliniek KNO. Wij zijn bereikbaar op werkdagen van 08.15 tot 16.45 uur op telefoonnummer: 0543 - 54 45 00.

Geheimhouding en recht op privacy
Alle medewerkers van ons ziekenhuis hebben een geheimhoudingsplicht. Verder heeft u als patiënt recht op privacy. Uitgebreide informatie hierover kunt u vinden in de folder ‘De rechten en plichten van de patiënt’. Deze is verkrijgbaar op de afdeling en bij de patiënteninformatie in de centrale hal. Daarnaast is deze folder te vinden op: www.skbwinterswijk.nl.

Voor de tekst in deze folder is gebruik gemaakt van de voorlichtingstekst van Beter Horen.


Foldernummer: kno371 versie mei 24


PIMS™ folderportaal door 4CLOUD®
  |