Uw zorgverlener heeft u voor uw gehoorverlies een hoortoestel voorgeschreven. Het doel van het hoortoestel is om u beter te laten horen en verstaan, in het dagelijks gebruik. Het toestel moet daarom niet alleen passen bij wie u bent, maar moet ook exact afgesteld worden op uw hoorwensen. Om tot een goede keuze van een passend hoortoestel te komen, hebben wij belangrijke informatie voor u onder elkaar gezet.
Recept hoortoestelOp basis van verschillende hoortesten en uw situatie, hebben wij vastgesteld dat u in aanmerking komt voor een hoortoestel. Hiervoor heeft u een recept gekregen. Met dit recept kunt u naar een audicien (adviseur en verkoper van hoortoestellen), om het exacte hoortoestel uit te kiezen.
Bezoek aan de audicienKeuze audicien
De audicien kunt u zelf uitkiezen. U kunt websites bezoeken van audiciens bij u in de buurt. Vraag ook in uw omgeving naar ervaringen van anderen. Let bij de keuze van een audicien op of deze StAr-geregistreerd is. Dit betekent dat de audicien aan landelijk erkende kwaliteitseisen voldoet. U kunt kijken op
audicienregister.nl/register/audiciens en dan zoeken op plaatsnaam. Informeer goed bij de audicien of zij een contract hebben met uw zorgverzekeraar. Lees hierover meer bij 'Kosten en Vergoedingen'.
Voorbereiding van het bezoek- Ga bij uzelf na in welke situaties u het meeste hinder heeft van uw gehoorverlies. Maak notities, die u meeneemt naar uw afspraak met de audicien.
- Vraag in uw omgeving naar ervaringen hoe het is om voor het eerst een hoortoestel te dragen.
- Raadpleeg de voorwaarden van uw zorgverzekering. Deze kunnen verschillen tussen zorgverzekeraars. Lees meer hierover bij het kopje Kosten en Vergoedingen in deze folder.
- Neem bij voorkeur iemand mee naar de afspraak met de audicien, zodat u samen de informatie kunt onthouden en later ook samen kunt bespreken.
Het bezoek aan de audicienBij een goede audicien krijgt u objectieve voorlichting. Hij of zij hoort de tijd voor u te nemen om u te informeren over de verschillende mogelijkheden van hoortoestellen en eventuele andere hulpmiddelen, voor bijvoorbeeld telefoon of televisie, of een wek- en waarschuwingssysteem. Ook vergoeding door uw zorgverzekering komt aan de orde.
De audicien doet een gehooronderzoek als dit nog niet is gedaan. Daarnaast vult u een hoorvragenlijst in en bespreekt u uw wensen en eisen. De keuzemogelijkheden hangen af van uw gehoorverlies en van uw persoonlijke situatie. Immers ieder persoon en iedere situatie is uniek en wensen kunnen nu eenmaal verschillen.
Samen met de audicien kiest u dan een hoortoestel. Bespreek met uw audicien welke service en nazorg u kunt verwachten.
Wennen aan het hoortoestelAls uw gehoorapparaat binnen is, zal de audicien het samen met u goed afstellen. Houd er rekening mee dat uw oren moeten wennen aan het nieuwe geluid. U hoort immers ineens veel meer. Wees in het begin niet teleurgesteld als het allemaal niet zo goed lukt, maar blijf het dragen volhouden. Als u in het keuzetraject een hoortoestel heeft uitgezocht dat bij u past, dan komt dit vast goed.
Evaluatie en eindresultaatAls u enigszins gewend bent aan uw hoortoestel, komt u terug voor controle bij de audicien. U bespreekt samen hoe het gaat en of u tevreden bent met het resultaat. Een slecht afgestelde hooroplossing is voor veel mensen reden het toestel niet te dragen. Op die manier is het doel van beter horen en verstaan niet bereikt en dat is zonde. De audicien zal nog bijstellingen kunnen doen indien nodig en gewenst. Tot u samen tevreden bent.
Kosten en vergoedingenTijdens het gesprek met de audicien wordt met u besproken of en wanneer u voor vergoeding via de zorgverzekering in aanmerking komt.
Hoortoestellen worden doorgaans niet voor 100% vergoed. Een volwassene betaalt in de regel de wettelijke eigen bijdrage (25%) en het eventueel resterende eigen risico. Dit geldt voor hoortoestellen uit één van de 5 categorieën, waarbij 1 eenvoudig is en 5 meer geavanceerd. Op basis van vragenlijsten en hoortesten wordt u ingedeeld in een van deze categorieën. De hoogte van de vergoeding hangt af van uw zorgverzekeraar, uw gekozen polis en de categorie waarin u valt. Indien u aanvullend verzekerd bent, kan uw vergoeding van de wettelijke eigen bijdrage oplopen tot 100%.
Sommige verzekeraars staan bijbetalen toe voor een hoortoestel uit een hogere categorie dan waarin u bent ingedeeld, terwijl andere zorgverzekeraars in dat geval helemaal geen vergoeding geven. Verder bestaat ook de mogelijkheid om hoortoestellen zelf te kopen, zonder vergoeding van de zorgverzekeraar. Hierbij bent u niet meer gebonden aan de indeling in een categorie.
Audiciens hebben enige vrijheid in het bepalen van de hoortoestelprijs, dus de prijzen kunnen onderling verschillen. Let wel op dat daar soms ook een verschil in service en nazorg bij komt kijken. Bespreek dit met uw audicien.
Het is verstandig om uw hoortoestel te verzekeren tegen diefstal en verlies. De audicien kan u hier meer informatie over geven.
Meer informatie over de kosten en vergoedingen is te vinden op
www.hoorwijzer.nl.
VragenHeeft u na het lezen van deze folder nog vragen, neemt u dan telefonisch contact op met de polikliniek KNO. Wij zijn bereikbaar op werkdagen van 08.15 tot 16.45 uur op telefoonnummer: 0543 - 54 45 00.
Geheimhouding en recht op privacyAlle medewerkers van ons ziekenhuis hebben een geheimhoudingsplicht. Verder heeft u als patiënt recht op privacy. Uitgebreide informatie hierover kunt u vinden in de folder ‘De rechten en plichten van de patiënt’. Deze is verkrijgbaar op de afdeling en bij de patiënteninformatie in de centrale hal. Daarnaast is deze folder te vinden op: www.skbwinterswijk.nl.
Voor de tekst in deze folder is gebruik gemaakt van de voorlichtingstekst van Beter Horen.