Wij heten u welkom op de afdeling Spoedeisende Hulp in het SKB. In deze folder leest u over de gang van zaken op de SEH.
Wie werken op de SEHOp de afdeling SEH krijgt u met verschillende medewerkers te maken. We hebben voor u op een rijtje gezet wie er bij ons werken:
- de secretaresse achter de balie;
- SEH-verpleegkundigen;
- basisartsen, Physician Assistant of een huisarts in opleiding. Zij werken onder supervisie van een specialist;
- SEH-artsen
- de medisch specialisten;
- anderen, zoals medewerkers van Radiologie en Laboratorium.
De werkwijze op de SEHBij binnenkomst vraagt de secretaresse uw persoonsgegevens. Daarna vraagt een triage-verpleegkundige naar uw klachten en bepaalt hij/zij op grond daarvan of u snel door een arts gezien moet worden. U krijgt dan een kleurcode die van toepassing is op uw situatie. De kleuren betekenen het volgende:
- Rood: zeer acuut, u wordt direct door een arts gezien.
- Oranje: acuut, u wordt binnen 10 minuten door een arts gezien.
- Geel: urgent, u wordt binnen 1 uur door een arts gezien.
- Groen: standaard, u wordt binnen 2 uur door een arts gezien.
- Blauw: niet urgent, u wordt binnen 4 uur door een arts gezien.
De verpleegkundige kan zo nodig pijnmedicatie geven.
Wachttijd
De wachttijd kan uitlopen in verband met de ernst van klachten van andere patiënten die later binnenkomen. Als u vragen heeft over de wachttijd kunt u die aan de triage-verpleegkundige stellen. De wachttijd wordt, naast de kleurcode, ook bepaald door:
- de beschikbaarheid van arts;
- de beschikbare behandelruimte die voor u van toepassing is;
- het tijdstip van binnenkomst ten opzichte van andere patiënten;
- het aanbod van drukte op de SEH;
- het wegroepen van een arts voor een spoedgeval.
Als u met de ambulance komtDe ambulance medewerkers brengen u direct naar een behandelkamer op de SEH. Daar bepaalt de triage-verpleegkundige hoe snel u door een arts gezien moet worden. U krijgt de kleurcode die voor uw situatie geldt. Wel voeren de medewerkers, zo nodig, al wat algemene onderzoeken uit zoals:
- laboratoriumonderzoek van uw bloed en urine;
- ECG (‘hartfilmpje’);
- meten van uw bloeddruk en pols en temperatuur.
Uitslag onderzoekenHet kan één tot twee uur duren voordat de uitslagen bekend zijn. Vooral de uitslag van het bloedonderzoek kost meer tijd. Wanneer alle uitslagen bekend zijn, bespreekt de arts dit met u. U wacht, afhankelijk van uw klachten, in de wachtruimte of in een behandelkamer.
Nuchter blijvenAfhankelijk van u klachten is het soms nodig dat u nuchter blijft. Dat wil zeggen dat u gedurende een periode niets meer mag eten of drinken tot de oorzaak van u klachten bekend is. Soms moet u ook bedrust houden tot de oorzaak van uw klachten bekend is.
Familie en begeleidersEr mogen twee personen mee naar de behandelkamer. Bij kinderen willen wij graag dat er een ouder of verzorger aanwezig is. Andere familie of begeleiders kunnen wachten in de wachtruimte. In verband met de privacy vragen wij u vriendelijk niet onnodig over de gang te lopen of op de gang te wachten.
BehandelingNaar aanleiding van de uitslag van de onderzoeken bespreekt de arts een behandeling met u en hoe deze plaatsvindt. De behandeling kunt u op verschillende manieren krijgen:
- poliklinisch;
- via de huisarts;
- of u wordt opgenomen.
Als er direct een behandeling nodig is, wordt dit zo spoedig mogelijk gedaan. De arts bespreekt dit met u. Als u naar huis mag, krijgt u, zo nodig, een controle afspraak mee en eventueel een recept voor medicatie of verbandmiddelen. Uw huisarts krijgt altijd een brief waarin staat wat er met u gebeurd en/of afgesproken is. Als u niet in staat bent om met eigen vervoer naar huis te gaan, kunt u overdag via de secretaresse een taxi bestellen. ‘s Nachts rijden er geen taxi’s, u zult dan een beroep moeten doen op uw familie, vrienden of kennissen.
VragenHeeft u na het lezen van deze folder nog vragen, stelt u ze dan gerust aan de verpleegkundige. Wij zijn dag en nacht bereikbaar op telefoonnummer: 0543 54 45 55.
Patiëntentevredenheidsonderzoek
De secretaresse zal aan u vragen of u deel wilt nemen aan een enquête. Hiervoor hebben we uw emailadres nodig. Indien u dit heeft doorgegeven krijgt een dag later een email met de vragenlijst. Deelname aan deze enquête stellen we zeer op prijs.
Klachten
Het kan voorkomen dat u niet tevreden bent over de manier waarop u bent behandeld. Wij adviseren u dit te bespreken met de betrokken personen. Vindt u dit bezwaarlijk dan kunt u contact opnemen met de klachtenfunctionaris van het SKB. U kunt advies vragen of een klacht indienen. Meer informatie over klachten leest u in de folder: ‘Heeft u een klacht, maak het kenbaar’, verkrijgbaar bij de secretaresse en bij Patiënteninformatie in de centrale hal.
Toestemming voor een behandeling door kind en/of ouders
Volgens de WGBO (Wet Geneeskundige Behandelovereenkomst) mag een behandeling alleen worden uitgevoerd als daar toestemming voor is gegeven door kind en/of ouders. Wie deze toestemming geeft is afhankelijk van de leeftijd van het kind. Om toestemming te kunnen geven moet een kind of jongere en zijn/haar ouders de informatie van de behandelaar krijgen. Deze bespreekt in begrijpelijke taal:
- het doel en de aard van het onderzoek of behandeling;
- de te verwachten resultaten;
- de mogelijke risico’s;
- eventueel alternatieve behandelingen.
Kinderen jonger dan twaalf jaar- aan jou èn aan je ouders moet worden verteld wat er aan de hand is en wat er aan kan worden gedaan;
- het zijn je ouders die toestemming moeten geven voor een onderzoek of behandeling.
Jongeren van twaalf tot en met vijftien jaar- zowel jijzelf als je ouders hebben recht op informatie;
- zowel jijzelf als je ouders mogen in je medisch dossier kijken;
- zowel jijzelf als je ouders moeten toestemming geven voor een onderzoek of behandeling;
- wanneer jij en je ouders van mening verschillen, geeft jouw mening meestal de doorslag. De behandelaar moet dan wel zeker weten dat je alle informatie goed hebt begrepen.
Jongeren van zestien en zeventien jaar Vanaf 16 jaar is de beslissing aan jou:
- alleen jij hebt recht op informatie;
- alleen jij beslist of je een behandeling wilt of niet;
- alleen jij mag je medisch dossier inzien.
Als je dat fijn vindt, mogen je ouders ook geïnformeerd worden en meebeslissen.
Meer over toestemming en informerenNaast rechten, heb je als patiënt ook plichten. Je moet de zorgverlener altijd voldoende informeren, zodat deze een goede diagnose kan stellen. Meer informatie over deze rechten en plichten voor ouders, patiënten en hulpverleners vind je op:
En in de folder ‘De rechten en plichten van de patiënt’, verkrijgbaar op de afdeling en bij Patiënteninformatie in de centrale hal.
Geheimhouding en recht op privacyAlle medewerkers van ons ziekenhuis hebben een geheimhoudingsplicht. Verder heeft u als patiënt recht op privacy. Uitgebreide informatie hierover kunt u vinden in de folder ‘De rechten en plichten van de patiënt’. Deze is verkrijgbaar op de afdeling en bij de patiënteninformatie in de centrale hal. Daarnaast is deze folder te vinden op:
www.skbwinterswijk.nl