Mensen met hartfalen kunnen gebruik maken van thuismeten. Een voordeel van thuismeten is dat u minder vaak naar het ziekenhuis hoeft voor controle. Met u is afgesproken dat u start met thuismeten. In deze folder leest u hier meer over.
Wat is thuismetenHet doel van thuismeten is dat u zelf de regie, het inzicht en overzicht houdt over uw eventuele klachten en het verloop van uw hartfalen, maar dat er wel op afstand wordt meegekeken naar uw gezondheid.
Thuismeten houdt in dat u thuis op bepaalde momenten zelf metingen doet. U meet uw gewicht en bloeddruk met een speciaal aangesloten weegschaal en bloeddrukmeter. Ook vult u een aantal vragen in. U verstuurt de resultaten via de ThuisMeetApp op een tablet of mobiele telefoon naar een verpleegkundige van het Medisch Service Center NAAST. De verpleegkundige controleert of de uitslagen van de metingen goed zijn. De metingen en vragenlijst samen geven een goed beeld van uw gezondheid op dat moment. U kunt de resultaten ook zelf zien op het scherm.
Als u gebruik gaat maken van thuismeten, meldt de verpleegkundig specialist van het SKB u aan bij het Medisch Service Centrum NAAST. Een verpleegkundige van NAAST neemt vervolgens contact met u op om u verder te informeren. Als u besloten heeft om deel te nemen, dan wordt de apparatuur op afspraak thuis geleverd, uitgelegd en aangesloten.
De metingen Met u is afgesproken op welke dagen u de metingen doet. Op de afgesproken momenten meet u uw bloeddruk, hartslag en gewicht. Onder het kopje ‘Acties’ in de ThuisMeetApp kunt u zien op welke dagen wij de metingen van u verwachten. De metingen voert u in de app in op uw tablet of mobiele telefoon.
Hieronder een aantal tips voor het meten van uw bloeddruk:
- Zorg ervoor dat u zich 30 minuten voor de meting niet inspant
- Neem minimaal 5 minuten rust voor de meting
- Meet aan de arm die het minst wordt gebruikt; bent u rechtshandig? Meet dan links
- De bloeddrukband om uw arm moet op de hoogte van uw hart zitten
- Ondersteun de onderarm waaraan u meet, leg deze bijvoorbeeld op de leuning van de stoel of op tafel
- Meet de bloeddruk zittend in een stoel met de rug tegen de leuning
- Praat niet tijdens de meting
De vragenlijstNaast het invoeren van de metingen, vult u een vragenlijst in. Deze vragen gaan onder andere over hoe u zich voelt en wat uw beperkingen op dat moment zijn. Deze vragenlijst meet uw persoonlijke situatie. Wij adviseren u daarom om de vragenlijst alleen in te vullen, zonder de hulp van anderen. Probeer daarbij een plek te kiezen waar u zich ongestoord kunt concentreren op het invullen van de vragenlijst.
Na afloopAls u klaar bent, verstuurt u de metingen en de vragenlijst via de ThuismeetApp naar Medisch Service Centrum NAAST. Om de binnengekomen metingen op tijd te kunnen bekijken is het belangrijk dat u de metingen volgens afspraak op vastgestelde dagen doet en deze voor 12.00 uur verstuurt.
Mochten de resultaten van de meting afwijkend zijn, dan neemt de verpleegkundige (via beeldbellen) contact met u op om dit met u te bespreken. Als het nodig is wordt de hartfalenverpleegkundige van de thuiszorg of de verpleegkundig specialist van het ziekenhuis ingeschakeld.
Als de resultaten van de meting goed binnen de vastgestelde waarden zijn, dan wordt er geen contact met u opgenomen. Als u zelf een vraag heeft over uw gezondheid kunt u ook via beeldbellen contact opnemen met de verpleegkundige van NAAST.
Extra metingenNaast de metingen op afgesproken dagen, is het altijd mogelijk om een extra meting te versturen. Bijvoorbeeld als u het gevoel heeft dat het wat minder goed gaat met u. Dit kan ook onder het kopje ‘Acties’ in de ThuismeetApp.
Op vakantieAls u op vakantie gaat, geef dit dan aan in de app. Dit kan ónder het kopje ‘Profiel’ in de ThuismeetApp.
Zelf inzichtZelf kunt u ook het verloop van uw scores bekijken door te kijken naar de grafieken in de ThuismeetApp. Dit kan mogelijk inzicht geven in de momenten dat uw klachten ontstaan en wat redenen daarvan kunnen zijn. Daarnaast kunt u in de ThuismeetApp kort aanvullende informatie geven, door een toelichting te sturen; bijvoorbeeld om de oorzaak van de klachten te verduidelijken of om het nemen van extra medicatie te vermelden.
De ThuismeetAppVoor meer informatie over hartfalen verwijzen wij u naar het kopje ‘Informatie’ in de ThuismeetApp Hier vindt u allerlei informatie over hartfalen, zoals artikelen en video’s over medicatiegebruik en gezonde voeding. Het kan u helpen om uzelf zo goed mogelijk te blijven voelen.
ContactU kunt 24 uur per dag met vragen of onzekerheden terecht bij de verpleegkundigen van NAAST. U kunt dit doen door beeldbellen te starten op de tablet of mobiele telefoon in de BeeldbelApp Contact. Lukt dit niet, dan kunt u ook telefonisch contact opnemen met NAAST via (0314) 35 68 50.
Heeft u een technische of praktische vraag met betrekking tot de app? Mail deze dan naar
thuismeten@naast.je of bel naar bovenstaand telefoonnummer.
Wie u moet bellenVoor vragen over: | Wie: | Bereikbaarheid: | Tel.: |
- Uw gezondheid naar aanleiding van uw metingen
- U bent onzeker of angstig door onverwachte veranderingen in uw gezondheid
- Ondersteuning bij de beslissingen die u kunt nemen
| NAAST

| 24 uur per dag, 7 dagen in de week | 0314 35 68 50 |
- Uw behandeling en medicatie
| Poli Cardiologie (SKB)

| Werkdagen 8.30 - 17.00 uur | 0543 54 44 10
|
- Een geschikt apparaat om mee te doen met Thuismeten
- Uw wachtwoord voor de LucsiiApp
- Beeldbellen
- Het insturen van uw metingen
| Luscii

| Werkdagen 8.30 - 17.00 uur | 085 13 05 851 |
Geheimhouding en recht op privacy
Alle medewerkers van ons ziekenhuis hebben een geheimhoudingsplicht. Verder heeft u als patiënt recht op privacy. Uitgebreide informatie hierover kunt u vinden in de folder ‘De rechten en plichten van de patiënt’. Deze is verkrijgbaar op de afdeling en bij de patiënteninformatie in de centrale hal. Daarnaast is deze folder te vinden op:
www.skbwinterswijk.nl.