Logo Streekziekenhuis Koningin Beatrix.
 
Klik op deze knop om alle folders te doorzoeken.Zoek folders
Klik op deze knop om dit document te printen.Print pagina
Klik op deze knop om de tekstgrootte te vergroten.Grotere tekst
Klik op deze knop om de tekstgrootte te verkleinen.Kleinere tekst
Klik op deze knop om uit de preview mode te gaan.Verlaat preview

PiMS folder informatie logo

Longgeneeskunde

Thuismeten bij COPD

Thuismeten bij COPD

De knop om deze folder als favoriet te markerenFavorietDe knop om deze folder per email door te sturen.Stuur door
Voor patiënten met COPD werken we intensief samen met Medisch Service Centrum Altide en thuiszorgorganisaties Marga Klompé en Sensire. Hierdoor kunnen we voor u de zorg meer op maat en zo veel mogelijk bij u thuis geven. Zo hoeft u minder naar het ziekenhuis te komen. Via ‘thuismonitoring’ houden we uw situatie beter in de gaten en signaleren we eerder als het slechter gaat. Ook begrijpt u uw ziekte gaandeweg beter, waardoor u er meer grip op krijgt.

Doel thuismonitoring
Via thuismonitoring kijken we op afstand mee naar uw gezondheidssituatie. U houdt zelf de regie en krijgt inzicht op en overzicht over uw klachten en het verloop van uw ziekte. Dit alles kan u een veiliger gevoel geven.

Thuismonitoring via app
Voor deze thuismonitoring gebruiken we de app Thuismeten van Luscii. Via deze app geeft u een aantal gegevens door. Ook staan in de app artikelen en video’s over het gebruik van medicijnen en gezonde voeding. Dit helpt u om uzelf zo goed mogelijk te blijven voelen. Via de app ontvangt u ook berichten van de verpleegkundig specialist.

Let op: De app werkt op de meeste mobiele telefoons en tablets. Bij erg oude software kan het zijn dat de app niet goed functioneert. Het is belangrijk de laatste versie van de app te gebruiken. We raden u daarom aan de app regelmatig te updaten.

Thuismetingen
In de-app vult u een korte vragenlijst in. De vragen gaan over uw klachten, hoe u zich voelt, welke activiteiten u onderneemt en wat uw beperkingen zijn. Denk aan vragen als: Hoe vaak voelde u zich in de afgelopen week kortademig, in rust of bij inspanning? Hoe vaak heeft u gehoest?

Bewegingsactiviteit & Stappenteller
Een actievere levensstijl en een goede controle over uw klachten verkleint de kans op een longaanval. Binnen het project wordt u begeleidt bij uw optimale bewegingsactiviteit. U kunt uw bewegingsactiviteit (aantal stappen) in de Luscii app invullen, dit geeft u en uw zorgverlener inzicht in uw bewegingsactiviteit.

Hiervoor gebruiken we het liefst een stappenteller, deze zijn nauwkeuriger dan telefoons. We raden aan om jouw telefoon en stappenteller mee te nemen naar de fysiotherapeut. Deze informatie over uw bewegingsactiviteit is waardevol voor de behandeling en het advies.

Hoe werkt thuismonitoring?
De vragenlijst geeft een beeld van hoe u zich deze week voelt. Scoort u binnen de vastgestelde grenzen, dan is dit goed en nemen we geen contact met u op. Is de score buiten de vastgestelde grenzen of maakt de score ineens een sprong omhoog, dan nemen wij contact met u op. Samen kijken we dan naar de oplossingen die uw klachten kunnen verminderen. Twijfelt u? Dan mag u natuurlijk ook zelf contact opnemen.

Niet naar het ziekenhuis
Met thuismonitoren houden we uw ziekte thuis van afstand in de gaten. U hoeft niet of minder voor een regulier herhaalbezoek naar het ziekenhuis te komen. Let wel: thuismonitoring is geen vervanging van de reguliere spoeddienst. Als u direct hulp nodig heeft, neem dan direct contact op met uw huisarts, de huisartsenpost of – als het acuut en ernstig is – 112.

De start
U heeft een eigen mobiele telefoon of tablet nodig. Op uw eigen telefoon of tablet installeert u de Luscii Thuismeten app. Deze applicatie gaat u helpen meer grip te krijgen op uw ziektebeeld. U krijgt hier een uitnodiging met link voor.

Het installeren van de thuismeten app

Om de thuismeten app te gebruiken heeft u alleen een smartphone of tablet nodig. U kunt de app van leverancier Luscii downloaden via de App Store of Play Store. Zo installeert u de app:Thuismeten bij COPD app

Heeft u problemen met het installeren van de app? Neem dan contact op met de helpdesk van Luscii via support@luscii.com of tel. (085) 13 05 851. Zij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 uur tot 17.00 uur. Ga voor meer informatie naar de website www.luscii.com/hulp.

De belangrijkste onderdelen van de Thuismeten app

DigitaalLongaanvalactieplan
Op dit moment heeft u mogelijk een longaanvalactieplan op papier. Dit plan helpt u om een beginnende longaanval te herkennen. Zo kunt u op tijd de juiste actie ondernemen wanneer uw klachten toenemen. Het longaanvalactieplan heeft samen met de longverpleegkundige of verpleegkundig specialist gemaakt. De app op uw mobiele telefoon of tablet bevat een digitale versie van het longaanvalactieplan, die u direct laat zien wat u bij welke symptomen moet doen.

Vragenlijsten
Een onderdeel van de Luscii Thuismeten app is het invullen van vragenlijsten. Deze vragenlijsten kunt u thuis invullen.

De PAM-vragenlijst (mate van zelfmanagement) wordt bij de start van het traject en aan het einde van de pilot door u ingevuld. Zo wordt inzichtelijk of de mate van zelfregie verbeterd is of niet.

De CCQ-vragenlijst (COPD Clinical Questionnaire) vult u wekelijks (of twee- wekelijks) in de app in. Het kan zijn dat u de CCQ al vaker heeft ingevuld bij de longfunctie of de fysiotherapie. Deze vragenlijst beoordeelt hoeveel klachten u heeft. U krijgt vragen over symptomen, dagelijks functioneren en uw mentale gesteldheid.

Educatiemodules
In de Luscii app vindt u educatiemodules gericht omgaan met COPD. Deze educatiemodules laten zien wat het belang is van acceptatie, herkennen van een longaanval, energie verdelen, bewegen, inhalatie medicatie, longaanvalactieplan en op gewicht blijven.

Inhalatiebegeleiding

Na de educatiemodule inhalatie kunt u een afspraak maken met de verpleegkundigen van Altide. Via beeldzorg krijgt u dan ondersteuning aangeboden met de juiste inhalatietechniek. Het juist inhaleren van medicatie is erg belangrijk bij uw ziekte.

De begeleiding via de Thuismeten App

Altide is een Medisch Service Centrum en biedt zorg op afstand. Verpleegkundigen van Altide begeleiden mensen op afstand zoals bijvoorbeeld met Luscii app. Via ‘Contact met zorgverlener’ in de Luscii app kunt u 24/7 contact met de verpleegkundigen van Altide opnemen. Voor spoed en levensbedreigende situaties kunt u het ziekenhuis en/ of 112/ huisartsenpost bellen. De longverpleegkundigen van Sensire of de verpleegkundig specialisten van het SKB kunt u bereiken op onderstaande nummers.

WieOrganisatieBereikbaarheidContact
VerpleegkundigenAltide24 uur per dagVia Luscii app
Longverpleegkundige Marloes te LoekeSensireWerkdagen 8.30 - 17.00 uur 06 10896455
Longverpleegkundige Joke WieggersSensireWerkdagen 8.30 - 17.00 uur 06 10101625
Verpleegkundig specialistenSKBWerkdagen 8.30 - 17.00 uur 0543 54 48 11 en/of 54 48 12
Longartsen (via het secretariaat)SKBWerkdagen 8.30 - 17.00 uur0543 54 45 10


Ondersteuning
Via Luscii en Altide kunt u verschillende vormen van ondersteuning krijgen, namelijk met begeleiding en zonder begeleiding. Hieronder staan deze twee vormen toegelicht.

Met begeleiding
Als u met de longverpleegkundige of verpleegkundig specialist heeft afgesproken dat begeleiding noodzakelijk is, krijgt u ondersteuning van verpleegkundigen van Altide als uw klachten toenemen. U merkt bijvoorbeeld dat u meer hoest of benauwder wordt.

Als u via de vragenlijst in de app aangeeft dat u meer klachten heeft, krijgt een verpleegkundige bij Altide daar automatisch bericht over. De verpleegkundige van Altide controleert uw gegevens. Het kan zijn dat de verpleegkundige tussen 10.00 uur en 14.00 uur contact met u opneemt. De verpleegkundige bekijkt samen met u wat u kunt doen om de klachten te laten afnemen. Dit kan bijvoorbeeld door ademhalingsoefeningen door te nemen of de acties zoals die staan beschreven in uw longaanval-actieplan nog eens te herhalen. Als het nodig is, wordt de longverpleegkundige of verpleegkundig specialist ingeschakeld. De longverpleegkundige neemt in dit geval op werkdagen tussen 13.00 en 15.00 uur contact met u op. Wanneer de longverpleegkundige vindt dat de verpleegkundig specialist of longarts betrokken moet worden, regelt zij dit. De longarts of verpleegkundig specialist belt u op werkdagen na 15.00 uur.

Let op: het ziekenhuis belt altijd met een anoniem nummer dus zorg ervoor dat uw toestel anonieme nummers niet automatisch blokkeert.

Zonder begeleiding

De patiënten zonder begeleiding, dienen ook wekelijks de CCQ-vragenlijst in de app in te vullen. Wanneer deze echter buiten een bepaalde grens gaat, wordt verwacht dat uzelf uw longaanvalactieplan erbij pakt en reageert op toename van klachten. Wanneer u niet goed weet wat te doen of toch contact wenst met een zorgverlener kan hij/zij dit altijd aanvragen in de app (24/7) door op de optie ‘contact met zorgverlener’ te klikken.

Meer informatie
Voor meer informatie kunt u kijken op de website van Luscii: www.luscii.nl. Voor technische vragen over de app kunt u contact opnemen met de helpdesk van Luscii via +31 85 1305 851 of support@luscii.nl.

Geheimhouding en recht op privacy
Alle medewerkers van ons ziekenhuis hebben een geheimhoudingsplicht. Verder heeft u als patiënt recht op privacy. Uitgebreide informatie hierover kunt u vinden in de folder ‘De rechten en plichten van de patiënt’. Deze is te vinden op: folders.skbwinterswijk.nl.

Logo SensireMarga Klompé logoAltide logo


Foldernummer: lon844 versie jun 25


PIMS™ folderportaal door 4CLOUD®
  |