Welkom in het Streekziekenhuis Koningin Beatrix. Wij realiseren ons dat een ziekenhuis voor de meeste mensen een vreemde en onbekende omgeving is. Daarom doen wij er alles aan om uw verblijf hier zo aangenaam mogelijk te laten verlopen.
Hier vindt u informatie over uw opname, verblijf en onze zorgverlening. Ook kunt u lezen welke voorzieningen het ziekenhuis biedt. Meer informatie vindt u ook op onze website
www.skbwinterswijk.nl of in één van onze folders via
folders.skbwinterswijk.nl. Heeft u na het lezen nog vragen of opmerkingen, dan horen wij dat graag van u.
Wij wensen u een goed verblijf in ons ziekenhuis.
Voor uw opname
De opnamedatumIn overleg met uw specialist heeft u besloten opgenomen te worden in ons ziekenhuis. Wij proberen de opname zo nauwkeurig mogelijk te plannen, maar door omstandigheden kan er een wachttijd zijn. Daarom vragen wij u duidelijk aan te geven op welke data u wel en op welke data u niet opgenomen wilt worden. Wij proberen zoveel mogelijk rekening met uw voorkeur te houden.
Vragen over uw opname Voor vragen over wachttijden en voorkeursdata voor een opname in het SKB kunt u contact opnemen met de afdeling Opname. Zij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 8.00 en 16.30 uur op telefoonnummer 0543 - 54 48 88.
Wachtlijst Voor een aantal ingrepen heeft het SKB een wachtlijst. Natuurlijk komt u alleen op de wachtlijst te staan als dit medisch verantwoord is. Als u hierover twijfelt of als uw klachten veranderen, kunt u dit met uw behandelend specialist bespreken. U kunt de wachtlijst inzien op
www.skbwinterswijk.nl/wachttijden.
De oproep voor opname Op de donderdag in de week voor uw opname wordt u gebeld door de afdeling Opname. U hoort dan wanneer de precieze opnamedatum is en op welk tijdstip wij u verwachten. De opnamedatum is dan definitief. Een enkele keer komt het voor dat een spoedpatiënt voorrang krijgt. Wij nemen dan contact met u op om een nieuwe opnamedatum met u af te spreken. De medewerker van de afdeling Opname geeft u informatie over wat u mag eten en drinken voor de operatie en zo nodig over andere bijzonderheden.
Verhinderd Het afzeggen van een opname heeft gevolgen voor de ziekenhuisorganisatie, voor medepatiënten en voor uzelf. Als u op de afgesproken datum verhinderd bent, vragen wij u dit zo snel mogelijk aan de afdeling Opname te laten weten. De medewerkers zijn bereikbaar tussen 8.00 – 16.30 uur op telefoonnummer 0543 - 54 48 88.
Burgerservicenummer (BSN) en patiëntenidentificatie Iedereen die in Nederland is ingeschreven bij een gemeente heeft een BSN. Uw BSN staat op uw paspoort, rijbewijs of identiteitskaart. Het is een uniek persoonsnummer dat voorkomt dat patiënten verwisseld worden. In de zorg gebruiken we dit nummer om de identiteit van de patiënt vast te stellen en om te voorkomen dat we gegevens aan de verkeerde patiënt koppelen. Daarom vragen we bij uw eerste bezoek in ons ziekenhuis om een geldig identificatiebewijs, zodat we het BSN kunnen registreren en controleren. Ook bij de uitwisseling van patiëntgegevens via het Zorgportaal is het belangrijk dat uw BSN bekend is in het SKB. Bij uitwisseling met andere zorgaanbieders zijn wij namelijk verplicht uw BSN te vermelden.
Heeft u uw BSN nog niet laten registreren in het ziekenhuis, dan kunt u dat melden aan de receptie in de centrale hal. Het registreren van deze gegevens is eenmalig. Als er later iets wijzigt in uw persoonlijke gegevens, is het belangrijk dat u dit zelf wijzigt in Mijn SKB of bij de receptie in de centrale hal. Bekijk voor meer informatie over
het digitaal uitwisselen van medische gegevens op onze website.
Meenemen: geldig identificatiebewijs Wel moet u bij elk bezoek uw identificatiebewijs kunnen laten zien. Neem dus altijd uw identificatiebewijs mee naar een afspraak in het ziekenhuis. Voor ieder onderzoek of behandeling vraagt een medewerker uw naam en geboortedatum. Zo controleren wij of wij het juiste onderzoek en de juiste behandeling bij de juiste persoon uitvoeren.
Kwaliteit van zorg Het ziekenhuis staat voor veilige en kwalitatief goede zorg. Hiervoor wordt de geleverde zorg continu getoetst en geëvalueerd. Dit heeft als doel om de kwaliteit van zorg te bewaken en waar mogelijk te verbeteren. Om dit te kunnen doen, maakt het ziekenhuis gebruik van gegevens over patiënten en artsen. U kunt hierbij denken aan gegevens over de opname of behandeling in het ziekenhuis en over het optreden van eventuele complicaties en infecties.
Alle gegevens die in het kader van de kwaliteitsbewaking zijn verzameld, worden anoniem gebruikt, zodat uw privacy is gewaarborgd.
Ziekenhuisnota’s en Diagnose Behandel Combinatie Onder een Diagnose Behandel Combinatie (DBC) vallen alle activiteiten in het ziekenhuis voor een patiënt met een bepaalde aandoening. Er is één prijs vastgesteld vanaf de eerste afspraak of het onderzoek tot en met de laatste controle. De zorgverzekeraars maken afspraken met het ziekenhuis over de prijs en de samenstelling van de behandeling. Het ziekenhuis stuurt de rekening rechtstreeks naar uw zorgverzekeraar. Meer informatie vindt u op de website:
www.skbwinterswijk.nl/kosten-en-vergoedingen.
BRMO/MRSA bacterie en veiligheid Bent u:
- opgenomen geweest in een buitenlands ziekenhuis;
- heeft u veelvuldig contact met varkens, vleeskalveren of vleeskuikens;
- of was u de afgelopen 2 maanden woonachtig in een vluchtelingenopvang?
Meld dit dan vóór uw opname aan uw behandelend arts. U kunt namelijk besmet zijn geraakt met de MRSA bacterie, (ook wel ziekenhuisbacterie genoemd) of andere resistente bacteriën (BRMO) in geval van opname in een buitenlands ziekenhuis. We nemen dan maatregelen voor uw eigen veiligheid en die van andere patiënten. Vóór de geplande opname testen wij u door middel van afstrijkjes met wattenstokjes van onder andere neus, keel, eventuele wonden en rectum. De uitslag is na vijf werkdagen bekend. Bij een acute opname komt u op een isolatiekamer terecht tot bekend is of u de bacterie bij u draagt. Wij testen u dan zo snel mogelijk. Heeft u de MRSA of BRMO bacterie niet, dan heffen we de maatregelen op en kunt u naar een gewone patiëntenkamer. Meer informatie leest u in de folders: MRSA of BRMO of verdenking van. Deze folder is in te zien via
folders.skbwinterswijk.nl.
Dag van opname
Hoe komt u bij het ziekenhuis
Met het openbaar vervoer Het SKB is prima met het openbaar vervoer en de auto te bereiken. Met het openbaar vervoer kunt u gebruik maken van de streekbussen en de trein. Station Winterswijk-West is het dichtstbijzijnde treinstation. Het is vanaf daar nog ongeveer tien minuten lopen tot de hoofdingang van het ziekenhuis. De bus stopt dichtbij het ziekenhuis. Voor gedetailleerde informatie kunt u terecht bij www.9292ov.nl of telefoon 0900 9292.
Met de autoMet de auto komt u via de Rondweg in Winterswijk. U volgt de borden met de naam van het ziekenhuis. Aan de Rondweg ligt het Beatrixpark. U kunt de auto, tegen betaling, op de parkeerplaats van het ziekenhuis parkeren. Kijk voor het actuele parkeertarief op
www.skbwinterswijk.nl/route-en-parkeren. Dicht bij de hoofdingang van het ziekenhuis is een aantal parkeerplaatsen gereserveerd voor invaliden. Voor deze plaatsen gelden dezelfde parkeertarieven als voor de overige plaatsen.
Met de fiets Vlakbij de hoofdingang staan fietsenrekken waar u uw fiets kunt stallen.
Wat neemt u meeU hoeft meestal niet de hele dag in bed te liggen. Integendeel, daar waar u gewoon buiten bed kunt bewegen, stimuleren wij dat. Als u wilt, kunt u gewone kleding dragen. Wat u verder nodig heeft, verschilt van persoon tot persoon. Wij adviseren u het volgende mee te nemen:
- kamerjas
- pantoffels of schoenen met stroeve zolen
- nachtkleding
- ondergoed en sokken
- gemakkelijk zittende kleding
- toiletartikelen
- hulpmiddelen (bijvoorbeeld: hoorapparaat, gebitsprothese, rollator, wandelstok, stoma-artikelen, glucosemeter)
- verzekeringsgegevens
- geldig identificatiebewijs, bijvoorbeeld rijbewijs, paspoort of identiteitskaart
- medicijnen in de originele verpakking
- lijst van de trombosedienst, als u die hebt
- dieetgegevens
- telefoonnummers contactpersoon
- tijdschriften en boeken, schrijfblokje en pen
Geld en kostbaarheden Geld, kostbaarheden en sieraden kunt u beter niet meenemen naar het ziekenhuis. Het SKB is een openbare instelling en daarom niet aansprakelijk voor verlies, diefstal of vernieling van uw eigendommen.
MedicijnenVóór opname of tijdens de eerste dagen van uw verblijf in het ziekenhuis heeft u een (telefonisch) gesprek met de apothekersassistent van het ziekenhuis over de medicijnen die u thuis gebruikt. Om een duidelijk beeld te krijgen van uw medicijnen, vraagt de apothekersassistent een overzicht op bij de apotheek waar u uw medicijnen haalt. Heeft u daar bezwaar tegen, dan kunt u dit aangeven bij de apotheek waar u uw medicijnen haalt.
Als u medicijnen gebruikt, wilt u die dan meenemen of bij de hand houden bij het (telefonische) opnamegesprek? Tijdens het opnamegesprek over de medicijnen ontvangt u een brief waarin wij u vragen of u wijzigingen in uw medicijngebruik al voor de opname telefonisch wilt doorgeven. Dit kan via telefoonnummer 0543 - 54 47 21. Dan is bij uw opname in het ziekenhuis uw medicijngebruik helemaal duidelijk.
Zolang u in het ziekenhuis bent opgenomen, krijgt u medicijnen uit de ziekenhuisapotheek. Het kan zijn dat de medicijnen die u in het ziekenhuis krijgt er anders uitzien of een andere naam hebben. Dat komt omdat het ziekenhuis de medicijnen op een andere manier inkoopt dan uw eigen apotheek. Heeft u vragen, aarzel dan niet om ze te stellen, ook tijdens de opname. De verpleegkundige of de apothekersassistent van het ziekenhuis kan u uitleggen of u de juiste medicijnen krijgt.
In uitzonderlijke gevallen kunnen wij u vragen om uw eigen medicijnen te gebruiken tijdens de opname in het ziekenhuis. Dan kunt u het verzoek krijgen om uw medicijnen bij opname mee te nemen.
Waar meldt u zich voor opname Op de afgesproken dag en tijdstip meldt u zich bij de balie van de verpleegafdeling waar u opgenomen wordt.
Rolstoelen en rollatorsPatiënten en bezoekers kunnen gebruik maken van rolstoelen en rollators. Voor de rolstoelen heeft u geen geld of muntjes nodig.
Wegwijzer
De poliklinieken De meeste poliklinieken vindt u op de begane grond. Bij de hoofdingang vindt u een plattegrond met de routenummers. Deze staan ook in de gangen aangegeven. U kunt natuurlijk altijd de weg vragen bij de Gastenservice in de centrale hal of bij de receptie.
De verpleegafdelingen De afdelingen op de begane grond zijn:
5.1 Intensive care / Cardio care
6.1 Vrouw-Kind: Gynaecologie, Kraamafdeling, Verloskunde
6.4 Vrouw-Kind: Neonatologie, Kindergeneeskunde, Jongerenafdeling
De afdelingen op de eerste verdieping zijn:
7.1 Verpleegafdeling: Cardiologie, Longgeneeskunde, Neurologie
7.3 Verpleegafdeling: Chirurgie, KNO, Urologie, Orthopedie
7.5 Dagbehandelingscentrum
De afdelingen op de tweede verdieping zijn:
8.4 Dagbehandeling Interne geneeskunde (DIG)
9.1 Verpleegafdeling: Interne geneeskunde
Het opnamegesprek Op de verpleegafdeling heeft u eerst een opnamegesprek met een verpleegkundige. In dit gesprek vraagt de verpleegkundige onder andere naar uw medicijngebruik, dieet en eventuele overgevoeligheid voor medicijnen, jodium, pleisters of iets anders. Het kan ook voorkomen, dat dit gesprek vóór de opname plaats vindt. Natuurlijk krijgt u ook alle gelegenheid om vragen te stellen. U krijgt een polsbandje om met daarop uw persoonsgegevens. Zo bent u voor iedere zorgverlener herkenbaar en het voorkomt verwisseling van persoonsgegevens.
Contactpersonen We raden u aan om met familie of kennissen af te spreken wie tijdens uw ziekenhuisverblijf uw eerste contactpersoon is. De naam en het telefoonnummer van de contactpersoon kunt u doorgeven aan de verpleegkundige die met u het opnamegesprek houdt. Informatie over uw toestand verstrekken wij alleen aan uw eerste contactpersoon. Het is de bedoeling dat deze contactpersoon de informatie doorgeeft aan anderen in uw leefomgeving, als u dat wenst. Uw eerste contactpersoon kan inlichtingen inwinnen en doorgeven, maar ook regelen wie er op welke tijden op bezoek komt. Een tweede contactpersoon is gewenst.
Verblijf in het ziekenhuis
Kwaliteit en veiligheid
Patiënten moeten erop kunnen rekenen dat het ziekenhuis goede en veilige zorg biedt. Het SKB werkt daarom mee aan landelijke afspraken om goede en veilige zorg te garanderen. Zorgverleners voeren op belangrijke momenten extra controles uit. Zo controleren verpleegkundigen en artsen voorafgaand aan een operatie meerdere keren of alles goed voorbereid is. Zorgverleners vragen u bijvoorbeeld meerdere keren naar uw naam en geboortedatum. Dit is om er helemaal zeker van te zijn dat de juiste ingreep plaatsvindt bij de juiste patiënt.
Het SKB is in het bezit van accreditatie door Qualicor Europe. Dat betekent dat wij voldoen aan de kwaliteitseisen die Qualicor Europe heeft opgesteld. Sommige afdelingen hebben daarnaast nog een ander kwaliteitskeurmerk. Meer informatie hierover kunt u vinden op onze website: www.skbwinterswijk.nl/kwaliteit-en-veiligheid.
Help mee aan een veilige behandeling
De Patiëntenfederatie Nederland heeft een aantal aandachtspunten opgesteld, waar u als patiënt zelf op kunt letten om uw behandeling zo goed en veilig mogelijk te laten verlopen.
Wat kunt u doen?- Geef alle informatie over uw gezondheid wat van belang kan zijn. Vertel hoe u zich voelt en wat u van de arts en/of medewerker verwacht.
- Geef aan als u iets niet begrijpt en wanneer u ergens over twijfelt of bezorgd bent.
- Bereid uw gesprek of opname voor. Zorg voor een actueel medicatieoverzicht. Maak een lijstje met vragen die u wilt stellen, hiervoor kunt u gebruik maken van de drie goede vragen; www.3goedevragen.nl.
- Neem gerust iemand mee tijdens uw gesprek met de arts of een andere specialist, twee horen meer dan één. Het is ook mogelijk om het gesprek op te nemen, geef dit wel van tevoren aan.
- Stel vragen als iets ander gaat dan u verwacht. Bijvoorbeeld als gemaakte afspraken niet worden nagekomen of als u niet op tijd terug hoort van uw zorgverlener.
- Volg regels en adviezen goed op. Vraag wat u wel en niet mag doen en stem dit samen met uw behandelaar af op uw eigen situatie.
Eten en drinken
Het SKB is een ‘Goede Zorg Proef Je’ ziekenhuis en hecht waarde aan lekker en gezond Eten & Drinken, onder het motto: 'Gezond veur oe(t)!' Goed eten en drinken levert een belangrijke bijdrage aan uw algemene gezondheid. Het is naast beweging en ontspanning, onderdeel van een gezonde leefstijl. Wij maken gezonde(re) en bewuste keuzes voor u inzichtelijk op de menukaart zodat u makkelijker kunt kiezen voor een gezond eet- en drinkpatroon. U ontvangt de menukaart op uw kamer, deze is afgestemd op uw eventuele dieet of voedingsvoorkeuren.
Zorgassistenten
Op iedere verpleegafdeling werken zorgassistenten. Zij beantwoorden uw vragen, nemen uw bestelling op, verzorgen uw eten en drinken en houden uw omgeving schoon. U kunt kiezen of u tussen de middag of ’s avonds warm wilt eten.
Ter plekke wordt gevraagd welke broodmaaltijd of welk tussendoortje u wilt. Voor uw warme maaltijdkeuze vraagt de zorgassistente 3 uur van te voren aan u wat u wilt hebben. Wij serveren u het eten en drinken ongeveer op deze tijden:
Maaltijden | Tijden |
Ontbijt | 7.30 uur |
Drinken en tussendoortjes | 9.45 uur |
Lunch | 12.00 uur |
Drinken en tussendoortjes | 14.45 uur |
Diner | 17.00 uur |
Drinken en tussendoortjes | 19.30 uur |
Zelf eten of drinken meenemen
Wij adviseren u geen bederfelijke voedingsmiddelen mee te nemen zoals vleeswaren, vis en zuivelproducten. Fruit en ongekoelde etenswaren bederven minder snel. Wilt u toch zelf eten of drinken meenemen, dan is er op uw kamer een koelkast aanwezig.
Heeft u een vraag of verzoek, stel deze dan gerust aan uw zorgassistent, wij staan voor u klaar en doen iedere dag ons uiterste best om het u te laten smaken. U mag ook een boodschap achterlaten op de achterkant van uw besteksachet en dit meegeven aan uw zorgassistent.
Bezoek
Bezoek van familie en vrienden betekent vaak een aangename onderbreking van uw dag in het ziekenhuis. Toch kan bezoek erg vermoeiend zijn voor u en uw medepatiënten. Daarom heeft SKB een aantal algemene bezoekregels opgesteld. Wij verzoeken u zich aan deze regels te houden:- Onderzoek, behandeling en verpleegkundige zorg gaan altijd voor. Daarom kan het voorkomen, dat de verpleging aan het bezoek vraagt even te wachten of de kamer te verlaten
- Bezoek mag niet met meer dan twee personen tegelijk komen.
- Houd rekening met de andere patiënten.
- Wanneer u niet aan bed gebonden bent, kunt u bezoek ontvangen op een andere plek in het ziekenhuis, bijvoorbeeld in het restaurant. Als u een afspraak hebt met bijvoorbeeld een therapeut, adviseren wij u om op de kamer te blijven.
- Wilt u het gebruik van de mobiele telefoon tijdens het bezoek zoveel mogelijk beperken. Extra geluid (van bijvoorbeeld filmpjes) kan hinderlijk zijn.
- De verpleegkundige kan u helpen, wanneer u overlast ervaart van het bezoek van uw kamergenoten.
Bezoektijden
De reguliere bezoektijden van het SKB zijn: - dagelijks van 14.30 tot 20.00 uur
- zaterdag, zondag en feestdagen een extra bezoek van 10.45 tot 11.30 uur.
In overleg met de verpleegkundige kan er eventueel afgeweken worden van de bezoektijden.
Afwijkende bezoektijden
De volgende afdelingen kennen afwijkende bezoektijden- Intensive care / Cardio care Dagelijks van:
- 10.45 - 11.30 uur voor de naaste familie
- 15.30 - 16.30 uur
- 18.45 - 19.45 uur
- Dagbehandelingscentrum (7.5) en Dagbehandeling Interne Geneeskunde (DIG - 8.4):
- Verpleegafdeling
- Algemene bezoektijden (zie boven)
- Neonatologie en boxen: bezoektijden in overleg
- Op de kinderunit en voor de kraamvrouwen is er voor de gezinsleden de gehele dag bezoek mogelijk in overleg met de verpleegkundigen.
Kijk voor de actuele bezoektijden en bezoekregels op: www.skbwinterswijk.nl/bezoek
Ontspanning
Bijna iedere afdeling heeft een ontspanningsruimte. Hier kunt u televisie kijken, een praatje maken, lezen, een spelletje doen of bezoek ontvangen. Ook bent u altijd van harte welkom in ons bezoekersrestaurant en in de centrale hal.
Post
De post wordt op de afdeling bezorgd. Uitgaande post kunt u met een postzegel erop meegeven aan een verpleegkundige of zelf posten in de brievenbus bij de hoofdingang. Als er post voor u komt nadat u ontslagen bent, sturen wij deze door naar uw huisadres. Voor een snelle verwerking is het prettig als uw post als volgt wordt geadresseerd:
Streekziekenhuis Koningin Beatrix
Naam patiënt
Verpleegafdeling
Postbus 9005
7100 GG Winterswijk
Ook via de website www.skbwinterswijk.nl kan een kaartje gestuurd worden naar patiënten in ons ziekenhuis. Deze kaarten worden over het algemeen binnen één tot drie dagen bezorgd.
Gebruik van mobiele telefoon
U kunt uw mobiele telefoon overal gebruiken, behalve op de operatieafdeling. Neemt u bij het telefoneren de volgende regels in acht:
- Gebruik uw mobiele telefoon niet in de buurt van medische apparatuur (minimaal anderhalve meter afstand)
- Zet het geluid uit
- Houd rekening met de omgeving (tussen 22.00 en 7.00 uur niet gebruiken)
- Houd gesprekken kort en bondig
- Bij het maken van foto's houdt u er rekening mee dat er geen andere personen zonder hun toestemming op de foto komen
- Een eventuele oplader niet op bed gebruiken en overleg altijd van tevoren met een verpleegkundige over het gebruik van een oplader
Radio en televisie
Iedere patiënt heeft bij het bed een radioaansluiting en een televisie.U kunt hiervan gratis gebruik maken. U hebt hierbij de hoofdtelefoon nodig die u bij opname hebt gekregen. Wij verzoeken u tussen 22.00 en 7.00 uur geen gebruik te maken van de televisie in verband met de nachtrust van uw medepatiënten.
Gebruik van Wifi
Vrijwel overal in het ziekenhuis kunt u gebruik maken van Wifi via het SKB-Gasten netwerk. U kunt hier uw eigen laptop, Ipad of smartphone gebruiken. In verband met patiëntenveiligheid rondom en in het verpleegbed mag u een oplader alleen gebruiken na overleg met de verpleegkundige.
Ondersteuning tijdens uw opname
Medisch maatschappelijk werk
Uw ziekte en/of behandeling kan de nodige gevolgen met zich meebrengen. Denk bijvoorbeeld aan veranderingen in uw woonsituatie, op het financiële vlak, op uw werk of in uw relatie. Misschien merkt u dat u veel piekert, zich angstig of onzeker voelt. Wellicht had u voor de ziekte of opname al de nodige zorgen.
Als u zich niet goed raad weet met uw situatie, kunt u ondersteuning en advies van het medisch maatschappelijk werk krijgen. Ook uw partner of familieleden kunnen hiervan gebruik maken.
Wat bieden wij u?
Wij gaan met u in gesprek. Samen bekijken we waar we u kunnen ondersteunen en adviseren, zodat u weer verder kunt. Wij begeleiden u bij het verminderen van uw stressgevoelens. We ondersteunen u om uw woon-, leef-, of werksituatie te veranderen en/of te verbeteren. Als het nodig is, zorgen wij ervoor dat u in contact komt met de juiste instantie, zodat zij u verder helpen met uw probleem. Alle gesprekken zijn vertrouwelijk. De medisch maatschappelijk werker heeft een beroepsgeheim en dient eerst uw toestemming te vragen voordat uw gegevens met anderen worden besproken.
Een afspraak maken
Ook uw behandelend arts of afdelingsverpleegkundige kunnen u voorstellen om het medisch maatschappelijk werk bij de behandeling te betrekken. Zij maken dan een afspraak voor u. Als u of uw naaste zelf een gesprek wil met de medisch maatschappelijk werker, kunt u via de afdelingsverpleegkundige of via het secretariaat Revalidatie een afspraak maken. Het telefoonnummer is 0543 - 54 42 55.
Geestelijke verzorging
Als u naar het ziekenhuis moet voor opname of een bezoek aan een polikliniek, kan dat veel vragen en gevoelens bij u oproepen. Vragen over uw eigen leven, zorgen om mensen met wie u verbonden bent. Soms helpt het om daarover met iemand te praten. Voor een luisterend oor en een gesprek kunt u bij de geestelijk verzorger terecht. Zij/hij helpt u om de zaken die u bezig houdt op een rijtje te zetten. De geestelijk verzorger luistert naar uw verhaal en zoekt naar wat voor u van waarde is. Een ontmoeting met de geestelijk verzorger biedt u de kans te ontdekken wat voor u van betekenis is.
De geestelijk verzorgers van het SKB zijn er voor alle (polikliniek)patiënten en hun naasten, ongeacht achtergrond, godsdienst of levensbeschouwing. U kunt zelf een afspraak maken of dit via de verpleegkundige aanvragen.
De geestelijk verzorgers zijn rechtstreeks bereikbaar op telefoonnummer 0543 - 54 44 11 of per e-mail via d.l.geestelijkeverzorging@skbwinterswijk.nl. Zij zijn op werkdagen aanwezig. Wanneer u dat wenst, helpen zij ook om contact op te nemen met uw eigen predikant, pastor of contactpersoon van uw eigen levensbeschouwing.
Rituelen
Als u of uw naaste een (religieus) ritueel wenst te ontvangen, kunt u dit rechtstreeks vragen in uw eigen (geloofs)gemeenschap. Ook kan de verpleegkundige dit via de receptie of de geestelijk verzorger voor u proberen te regelen. Als het via uw eigen (geloofs)gemeenschap niet lukt, kan de geestelijk verzorger met u op zoek gaan naar een passende oplossing.
Stiltecentrum
Op de begane grond, naast de lift A0 is een stiltecentrum. Daar kunt u even alleen zijn of tot rust komen, een elektrisch kaarsje opsteken of een intentie opschrijven in het gedachtenisboek. In het stiltecentrum is een gedenkplek, de vlinderwand. Deze plek is voor ouders die in het ziekenhuis in de zwangerschap of tijdens de bevalling een kindje hebben verloren. Zij kunnen op deze wand een vlindertje hangen met de naam, geboorte- en sterfdatum van hun kindje. Dit wordt aangeboden via de Kraamafdeling. Het stiltecentrum is altijd open.
Consultteam Geriatrie
Klinische geriatrie is het medisch specialisme voor kwetsbare oudere patiënten in het ziekenhuis. Een opname in een ziekenhuis is voor oudere patiënten risicovol; ze hebben een verhoogde kans op verdere achteruitgang door complicaties zoals infecties, ondervoeding, delier (plotselinge verwardheid) of vallen. Daarom vindt bij een ziekenhuisopname bij alle oudere patiënten screening op kwetsbaarheid plaats. Als er sprake is van kwetsbaarheid wordt een verpleegkundige geriatrie betrokken tijdens de opname. Door gerichte adviezen te geven aan het behandelend team van de afdeling, streven we er naar om de zelfredzaamheid van de patiënt te behouden of mogelijk te verbeteren. Als er sprake is van complexere problematiek kan een verpleegkundig specialist geriatrie of geriater geraadpleegd worden door de hoofdbehandelaar.
Via de afdelingsverpleegkundige is het consultteam geriatrie altijd bereikbaar voor vragen en/of opmerkingen.
Klachten en de klachtenfunctionaris
Als u ontevreden bent over uw behandeling, willen wij dat graag van u horen. Uw ervaringen kunnen een belangrijk signaal zijn om bepaalde zaken te verbeteren. Heeft u opmerkingen, problemen of klachten, bespreekt u die dan eerst met de persoon tegen wie de klacht is gericht of met de teammanager van de afdeling. Meestal is het probleem dan in overleg met u op te lossen.
Als u de klacht niet met de verantwoordelijke persoon kunt/wilt bespreken, dan kunt u contact opnemen met de klachtenfunctionaris via telefoonnummer 0543 - 54 43 05. Meer informatie over de klachtenbehandeling vindt u op onze website www.skbwinterswijk.nl/klachtenregeling.
De Cliëntenraad
De Cliëntenraad behartigt de belangen van mensen die zorg in het SKB ontvangen. De belangrijkste taak van de Cliëntenraad is het bewaken van de kwaliteit van de zorg. Zij richten zich op zaken die het algemeen patiëntenbelang betreffen, zoals: - voeding
- kwaliteitsbeleid
- informatieverstrekking
- privacy
De Cliëntenraad brengt gevraagd en ongevraagd advies uit aan de directie. U kunt de Cliëntenraad bereiken via clientenraad@skbwinterswijk.nl. Kijk voor meer informatie op www.skbwinterswijk.nl/clientenraad
SKB panel
Als ziekenhuis en Cliëntenraad van het SKB vinden uw mening erg belangrijk. Voelt u zich betrokken bij ons ziekenhuis? En wilt u graag meedenken over zorg of nieuwe ontwikkelingen? Meld u dan aan voor ons SKB panel via: www.skbwinterswijk.nl/skbpanel
Stichting Vrienden van het SKB
Een aangename omgeving maakt het ziekenhuisverblijf wat minder zwaar. Bijvoorbeeld doordat er een prettige ruimte is voor familie van ernstig zieke patiënten. Of een camera, zodat ouders van een couveusekindje toch thuis naar hun kind kunnen kijken. Voor dat beetje extra, dáár zorgen de Vrienden van het SKB voor. Op allerlei manieren zamelt Stichting Vrienden van het SKB geld in om projecten te financieren. Grote en kleine projecten, voor groepen of eenlingen, voor jong en oud, voor opgenomen of juist poliklinische patiënten. Bijzondere aandacht krijgen de projecten voor kankerpatiënten en voor ouderen. Uw steun is daarbij hard nodig!
Wilt u weten wat de Vrienden al gerealiseerd hebben? En wilt u weten hoe ook u Vriend kunt worden? U vindt alle informatie op www.vriendenskb.nl.
De Gastenservice
In het ziekenhuis is een groot aantal vrijwilligers actief. De vrijwilligers Gastenservice begeleiden op verzoek patiënten of bezoekers naar de polikliniek of verpleegafdeling. Bij de Gastenservice kunt u vervoer binnen het ziekenhuis of vanaf de parkeerplaats aanvragen en een taxi reserveren (op eigen kosten). U kunt daar met al uw vragen terecht.
De vrijwilligers van de Gastenservice zijn aanwezig op maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 16.30 uur. De Gastenservice vindt u in de centrale hal. Eventueel kunt u ze bereiken via telefoonnummer 0543 - 54 44 15.
Goed om te weten
Niet roken in het SKB Wij zijn een rookvrij ziekenhuis. In het ziekenhuis en op het ziekenhuisterrein is roken niet toegestaan.
Filmen en fotograferen Filmen en fotograferen zijn niet toegestaan, tenzij daarvoor toestemming is van de afdeling Communicatie. Voor privédoeleinden zijn filmen en fotograferen wel toegestaan, mits u andere patiënten, bezoekers en medewerkers niet zonder hun toestemming in beeld brengt.
Tolk Patiënten die geen Nederlands spreken, kunnen gebruikmaken van de tolkentelefoon. Via het tolkencentrum komt de patiënt telefonisch in contact met een tolk die zijn of haar taal spreekt. De telefoon heeft een luidspreker waardoor meerdere mensen kunnen meeluisteren en meepraten.
Veiligheid Het SKB is particulier terrein. Het terrein wordt bewaakt door medewerkers van de afdeling Beveiliging, die onder meer gebruik maken van cameratoezicht. Het SKB heeft eigen beveiligings- medewerkers in dienst. U kunt via de receptie contact met hen opnemen als u:
- één van uw eigendommen mist
- een voorwerp gevonden heeft
- een diefstal of vernieling wilt melden
- een probleem ervaart met het parkeersysteem
De verpleegkundige of medewerker van de afdeling kan dit ook voor u doen.
Restaurant, winkel en automatenIn de centrale hal kunt u genieten van verse soepen en salades, verse sappen en smoothies, koffie en thee met wat lekkers of onze huisgemaakte broodjes. In de winkel zijn onder andere tijdschriften, bloemen verzorgingsartikelen en cadeauartikelen te koop.
De openingstijden zijn:
Maandag t/m vrijdag: 8.00 - 20.00 uur
Zaterdag en zondag: 10.30 - 18.00 uur.
Restaurant gesloten?
In de gang achter Medipoint is een automaat beschikbaar met verse bonenkoffie, cappuccino en thee. Ook vindt u daar de 'Good Gaon' automaat met een assortiment gezonde en duurzame tussendoortjes. Deze zijn beide 24 uur en 7 dagen per week geopend.
Kapper en pedicureIn de centrale hal, links achter de thuiszorgwinkel Medipoint, is een dames- en herenkapsalon. Als u niet naar de kapsalon kunt komen, maakt de verpleegkundige of de afdelingssecretaresse graag een afspraak voor een behandeling op de verpleegafdeling waar u verblijft. De kosten van de kapper zijn voor uw eigen rekening. De openingstijden van de kapsalon zijn: dinsdag tot en met vrijdag van 9.00 – 17.30 uur. Telefoonnummer: 0543 – 54 42 13.
Pedicure Een afspraak met de pedicure kunt u via de verpleegkundige van uw afdeling maken. De pedicure behandelt u aan bed. Ook deze kosten zijn voor uw eigen rekening.
Bewegen voor, tijdens en na uw opnameTrombose Bedrust, een infectie, een operatie en een aantal aandoeningen vergroten het risico op het ontstaan van trombose. Bij trombose ontstaat een bloedstolsel in een bloedvat, dat daardoor verstopt kan raken. Daarom worden veel patiënten behandeld met antistollingsmiddelen (bloedverdunners) om trombose te voorkomen. Vaak is dit via een dagelijkse injectie. U kunt zelf meehelpen aan het voorkomen van trombose door in beweging te blijven.
In beweging blijvenHet is belangrijk dat u tijdens en na uw opname in beweging blijft. Weinig bewegen en veel in bed liggen kan leiden tot een afname van spierkracht, spiermassa en conditie. Dit kan bij ouderen zelfs leiden tot functieverlies en soms tot een (blijvende) afname van zelfstandigheid. Bedrust en weinig bewegen vergroten ook de kans op het krijgen van trombose of doorligwonden. Deze complicaties kunnen worden voorkomen door al tijdens de opname veel te bewegen. Bijvoorbeeld door stukjes te lopen, op een stoel te zitten in plaats van in bed en de maaltijden aan tafel te eten. Lig alleen in bed wanneer dit echt nodig is. Het is daarbij belangrijk dat u zoveel mogelijk rechtop zit en uw tenen en voeten op en neer beweegt. Indien nodig kan uw arts een fysiotherapeut inschakelen om u te helpen met bewegen.
Uw rechten en plichten in het ziekenhuisPatiënten hebben rechten en plichten in de gezondheidszorg. Deze rechten en plichten staan in de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO), in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en in de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz).
Meer informatie leest u in de folder: ‘Rechten en plichten van de patiënt’. Deze is in te zien op folders.skbwinterswijk.nl.
Rechten van de patiëntU heeft recht op goede informatie van de zorgverlener over uw ziekte of aandoening en de mogelijke behandelingen, om te kunnen instemmen met de behandeling en verrichtingen binnen die behandeling. De informatie moet begrijpelijk zijn en de zorgverlener moet u ook informeren over risico’s en bijwerkingen, wachttijden, mogelijke alternatieven (ook bij andere ziekenhuizen) en over eventueel niet-behandelen. Alleen in noodsituaties kunt u behandeld worden zonder dat u daarvoor toestemming heeft gegeven. U mag altijd de gegevens over uzelf in uw medisch dossier inzien. Dat kan digitaal op MijnSKB en u kunt desgewenst een schriftelijke of elektronische kopie aanvragen van deze gegevens door het privacyformulier in te vullen.
U mag een andere zorgverlener vragen om een tweede mening (second opinion). Kunt u zelf niet (goed) beslissen, dan mag u zich als patiënt laten vertegenwoordigen. U heeft recht op privacy tijdens de behandeling en de gesprekken met de zorgverlener zonder dat andere patiënten kunnen meekijken of luisteren. Soms wordt gevraagd of er een zorgverlener in opleiding mag meekijken. U bent niet verplicht dit toe te staan. Ook heeft u het recht om een overzicht van uw persoonsgegevens op te vragen, in te zien en indien mogelijk te corrigeren of verwijderen.
Plichten van de patiëntAls patiënt heeft u behalve rechten ook plichten:
- Het is uw plicht om de zorgverlener duidelijk en volledig te informeren zodat deze een goede diagnose kan stellen en u een deskundige behandeling kan geven. Als u het met de zorgverlener eens bent over een behandeling, geeft u uw volledige medewerking.
- U dient te zorgen voor betaling van de behandeling en verzorging die u in ons ziekenhuis ontvangt.
- Er is een wettelijke identificatieplicht. U moet zich altijd kunnen identificeren in het SKB. Dit kan met een geldig rijbewijs, paspoort of identiteitskaart. Deze gegevens gebruiken wij om uw burgerservicenummer (BSN) en zorgverzekering te registreren en te controleren en om betrouwbaar informatie uit te wisselen met andere zorgverleners.
Persoonsgegevens Het SKB mag, zonder uw toestemming, uw persoonsgegevens alleen gebruiken voor de uitvoering en vergoeding van uw behandeling en, geanonimiseerd, om de kwaliteit van zorg te verbeteren. Voor deelname aan een wetenschappelijk onderzoek wordt uw toestemming gevraagd. Daarnaast mag het SKB aan uw verwijzer laten weten of u wordt behandeld, waarvoor u wordt behandeld en wie uw behandelaar is.
Wij hechten veel waarde aan uw privacy. Ziekenhuismedewerkers en medisch specialisten hebben een geheimhoudingsplicht. Huisartsen en instanties aan wie gegevens worden verstrekt zijn ook gebonden aan geheimhouding.
Aan bezoekers van patiënten wordt alleen algemene informatie verstrekt, zoals de kamer waarop u verblijft. Persoonlijk informatie wordt alleen met uw toestemming aan bijvoorbeeld uw partner, familieleden of vrienden verstrekt. Meer informatie over hoe wij met uw privacy omgaan vindt u op onze website. In het ziekenhuis werkt een Functionaris Gegevensbescherming. De Functionaris Gegevensbescherming ziet toe op de toepassing en naleving van de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Ook houdt hij intern toezicht op de verwerking van persoonsgegevens. Eveneens is de functionaris aanspreekpunt voor patiënten en medewerkers bij vragen, over de rechten met betrekking tot persoonsgegevens (inzage, correctie, aanvulling of verwijdering) en klachten op het gebied van privacy. De Functionaris Gegevensbescherming is bereikbaar via
informatiebeveiliging@skbwinterswijk.nl, in spoedgevallen via de receptie van het ziekenhuis.
Medisch dossier Van iedere patiënt worden medische gegevens vastgelegd en verzameld in een dossier. Dat zijn bijvoorbeeld röntgenfoto’s, brieven, verwijsbrieven of resultaten van een onderzoek. Bij elkaar vormen deze gegevens een beschrijving van het verloop van de behandeling. Elke patiënt mag altijd de gegevens over zichzelf in zijn medisch dossier inzien. Dat kan digitaal via het patiëntenportaal Mijn SKB. Meer informatie hierover vindt u op www.skbwinterswijk.nl. Ook kunt u voor inzage in uw dossier een afspraak maken met uw behandelend arts. Verder kunt u een kopie van uw dossier aanvragen. Hiervoor kunt u contact opnemen met de Zorgadministratie via:
digipdossiers@skbwinterswijk.nl of via telefoonnummer 0543 - 54 45 57. Zij vragen u een formulier in te vullen en een kopie van een geldig identiteitsbewijs mee te sturen; bijvoorbeeld een kopie van uw rijbewijs, paspoort of identiteitskaart.
Mijn SKB Via het online patiëntportaal Mijn SKB heeft u 24 uur per dag, 7 dagen per week online toegang tot uw medisch dossier, uitslagen, vragenlijsten en nog veel meer. Kijk voor meer informatie en inloggen op www.mijnskb.nl.
BehandelbeperkingenWanneer u in ons ziekenhuis wordt behandeld, willen wij graag dat u zich vrij voelt om aan te geven wat u belangrijk vindt bij uw behandeling. We hebben het dan niet alleen over vragen stellen of voorkeuren delen, maar óók het benoemen van uw grenzen, bijvoorbeeld als u een bepaalde behandeling níet wilt. Deze gestelde grenzen aan uw medische behandeling noemen we behandelbeperkingen. Meer informatie leest u in de folder: ‘Niet reanimeren en andere behandelbeperkingen.’ Deze folder is in te zien op www.skbwinterswijk.nl en verkrijgbaar op alle afdelingen en bij de Gastenservice in de centrale hal.
Orgaan en-/of weefseldonatie Als een overleden patiënt medisch gezien geschikt is voor donatie, is de zorgverlener wettelijk verplicht het donorregister te raadplegen. In dit register is mogelijk een keuze van de patiënt vastgelegd. Wordt deze keuze/registratie niet aangetroffen in het register, dan wordt de patiënt geregistreerd als 'geen bezwaar tegen orgaandonatie'. De arts gaat in dat geval in overleg met de familie. Of iemand daadwerkelijk donor wordt, hangt af van het moment, de oorzaak en de plaats van overlijden. De kwaliteit van de organen en weefsels van de overleden patiënt zijn van belang. Meer informatie vindt u op: www.donorregister.nl en www.jaofnee.nl.
Gebruik van overgebleven lichaamsmateriaal na medisch onderzoek Lichaamsmateriaal (bloed, feces, urine of weefsel) dat is afgenomen bij patiënten voor medisch onderzoek en overblijft wordt een bepaalde tijd bewaard. Een deel van dit materiaal kan door het laboratorium (anoniem) gebruikt worden voor optimalisatie en ontwikkelingsonderzoek. Hieronder wordt verstaan het onderzoeken van materiaal met nieuwe methodes of het gebruik van materiaal voor vergelijk tussen verschillende methodes of verschillende laboratoria. De wetgeving gaat ervan uit dat het materiaal gebruikt mag worden voor dit soort onderzoek, tenzij u hiertegen bezwaar heeft aangetekend. Meer informatie en de mogelijkheid om bezwaar aan te tekenen vindt u op
folders.skbwinterswijk.nl/folders/bloedafname.
Algemene gedragsregels voor alle medewerkers, patiënten en bezoekersIn het ziekenhuis gelden de volgende gedragsregels voor alle medewerkers, bezoekers en patiënten:
- Heb respect voor elkaars gewoonten, waarden en normen en levensbeschouwing.
- Veroorzaak geen overlast voor patiënten en medewerkers.
- Discriminatie wordt niet geaccepteerd. Iedereen heeft recht op een gelijke behandeling.
- In het ziekenhuis worden agressie, geweld en bedreiging niet getolereerd.
- Seksuele intimidatie wordt niet geaccepteerd. Wat voor de één onschuldig lijkt, kan voor de ander intimiderend zijn. Wat een ander ervaart, is de norm.
- Ga zorgvuldig om met eigendommen van andere mensen en die van het ziekenhuis. Iedereen in het ziekenhuis blijft zelf verantwoordelijk voor zijn of haar eigendommen.
- Het is niet toegestaan om in het ziekenhuis en op het ziekenhuisterrein alcohol en/of drugs te nuttigen. Ook roken en vapen is niet toegestaan op het ziekenhuisterrein.
- Actievoeren, zowel politiek als maatschappelijk, is niet toegestaan in het ziekenhuis en/of het ziekenhuisterrein.
- Huisdieren zijn niet toegestaan, met uitzondering van hulphonden.
Naar huis
Ontslagdatum Over het algemeen meldt uw behandelend arts één of twee dagen van tevoren dat u naar huis mag. U verlaat het ziekenhuis, na overleg met de verpleegkundige.
Ontslaggesprek Uw behandelend arts en verpleegkundige bespreken met u of u nazorg nodig hebt en waar u op moet letten na uw ontslag uit het ziekenhuis. Mogelijk schrijft de arts u medicijnen voor of geeft u speciale adviezen mee. Het is verstandig om voordat u naar huis gaat, de medicatie met de verpleegkundige door te nemen, zodat u weet met welke medicijnen u door moet gaan. Bij uw vertrek informeren wij uw apotheek over wijzigingen in uw medicijngebruik, zodat u thuis de behandeling zonder misverstanden kunt voortzetten. Als u de meegebrachte medicijnen thuis niet meer nodig hebt, zorgt de ziekenhuisapotheek voor vernietiging.
ThuiszorgMet de verpleegkundige overlegt u of u na ontslag nog verdere verpleging of verzorging nodig hebt. Dit kan zijn:
- persoonlijke verzorging, zoals hulp bij wassen en aankleden;
- verpleegkundige verzorging, zoals wondverzorging of geven van medicatie.
Voor huishoudelijke hulp verwijzen wij u door naar het WMO-loket van de gemeente waar u woont.
In het ziekenhuis regelt de afdelingsverpleegkundige deze nazorg in samenwerking met het transferbureau. De transferverpleegkundige kan u informeren over de verschillende thuiszorgorganisaties. U kiest welke thuiszorgorganisatie u wilt inschakelen. Wilt u weten welke thuiszorgorganisaties in deze regio hulp aanbieden, kijk dan eens op www.skbwinterswijk.nl.
In de folder ‘Opname in een zorginstelling na een ziekenhuisopname’ vindt u meer informatie over nazorg. Via de thuiszorgorganisaties of via www.kiesbeter.nl kunt u meer informatie krijgen over de thuiszorgorganisaties.
Overdracht aan de huisartsUw huisarts ontvangt van uw behandelend arts een uitgebreide ontslagbrief. Daarin staat een verslag van uw behandeling in het ziekenhuis, uw toestand bij ontslag en de eventuele noodzakelijke nazorg.
Recept voor medicijnenWij sturen een recept voor uw medicijnen naar de apotheek van uw keuze. Dit kan bijvoorbeeld naar de Beatrix Apotheek in de centrale hal van het ziekenhuis. Zij bezorgen ook medicijnen aan bed, als u bent opgenomen in het ziekenhuis en u naar huis mag. Het recept kan ook naar uw eigen apotheek worden gestuurd. Buiten kantooruren wordt het recept naar de dienstapotheek gestuurd. Dit is de Beatrix Apotheek in de centrale hal.
Vervoer naar huis Houdt u er rekening mee dat u zelf uw vervoer naar huis regelt. Vervoer met de ambulance is alleen mogelijk als dat medisch noodzakelijk is. Bij de hoofdingang staan rolstoelen klaar voor het vervoer van de afdeling naar de uitgang van het ziekenhuis. Op verzoek kan de Gastenservice voor u een taxi bellen.